Nu de wereld met tape is ingedeeld en er overal mededelingen hangen wat wel en niet mag, ontstaan er gelukkig ook mooie en originele ideeën in het land. Ondernemers gaan soms op een nieuwe manier naar hun bedrijf kijken en zien kansen die er voorheen niet leken te zijn. Een voorbeeld daarvan is te vinden in Oisterwijk, bij de winkel voor bakproducten BijRobèrt van het bakkerij-complex van Robèrt van Beckhoven.
Naast de zaak waar van oudsher het brood en gebak te krijgen is, werd er een klein jaar geleden een tweede winkel geopend. Daar wordt alles verkocht wat je nodig hebt om zelf te bakken. Er is meel in alle mogelijk varianten, van pastameel tot speltbloem en van rijstmeel tot Zeeuwse bloem. Gist hebben ze er in verse en in gedroogde vorm, daarnaast zijn er bakvormen, ovenschalen, mengkommen en spatels. Maar ook chocolade, amandelen, jam en broodsmeersels en natuurlijk allerlei cadeauartikelen waar je hebberig van wordt. Dit alles onder de naam BENG, dat staat voor B(akken) EN G(enieten).
Maar ja, op last van de regering werd de winkel, net als het restaurant en het workshoplokaal, gesloten. Op zoek naar een oplossing voor BENG moest men met een aantal zaken rekening houden. De winkel voor bakproducten BijRobèrt mag alleen weer open als iedereen voldoende afstand kan houden. Met als nadeel dat er weinig klanten tegelijk naar binnen kunnen. Willen de mensen wel weer komen? Wat doen we als er teveel komen? Dan komt de Brabantse gastvrijheid al snel in de knel en dat is nu juist het handelsmerk.
Interesse in thuisbakken is er zeker nog en met de aantrekkelijkheid van de winkel is al helemaal niets mis. Normaal loopt het als een trein, met name door de voortdurende stroom cursisten die in het gebouw een workshop of bakcursus volgen. Het wordt ook zeer gepromoot om even tussen het bakken door te gaan kijken. Bijna iedereen bezwijkt vervolgens voor de verleiding om iets mee te nemen naar huis. Een rekening van honderd euro of meer, is hierbij geen uitzondering. Dus het is zaak die bron van inkomsten weer snel op gang te krijgen. De mensen moeten nu echter speciaal naar de winkel toe komen.
Bij Robèrt lezen ze duidelijk ook de vakbladen voor de detailhandel. Eén van de nieuwe trends is ‘winkelen moet een beleving zijn’. Je gaat niet shoppen omdat je dingen nodig hebt, maar als een verrijking van je ervaringen op die dag. En wat vinden mensen nu leuker dan een persoonlijk ontmoeting met een BN-er. Laten ze die nu in huis hebben. Onder de leus ‘Kom ook private shoppen in BENG’, kunnen nu vier mensen gelijktijdig een kwartier winkelen en hierbij advies krijgen van een professionele bakker. Jawel, in de meivakantie zelfs van Robèrt in eigen persoon. Onder het mom ‘Boek nu een afspraak met Robèrt’, kun je je inschrijven op een bepaald timeslot. De eerste gelegenheden zaten direct vol.
Zo maken ze bij Robèrt van de nood een deugd. En reken maar dat het loopt. De bij het winkelen prominent aanwezige bakker, adviseert je tas zo vol. Een tweede tas verkopen ze je er voor de gezelligheid net zo gemakkelijk bij. Ik voorzie nu al een pakketaanbieding als het restaurant weer opengaat. Moe van het intensieve shoppen? Uw adviseur begeleidt u direct naar uw tafel, voor een lunch of high tea.
Al met al is het een hele slimme oplossing, waarbij zakelijk instinkt en de grote populariteit van de eigenaar zelf, op meesterlijke wijze worden gecombineerd.
Photo by Sonia Nadales on Unsplash
Meel van de Meesterbakker,
Dit stuk is representatief voor de verzorgde inhoud en stijl van Corine. Haar favoriete onderwerp zet ze helder uiteen, en ze bouwt het stuk logisch op. Elke nieuwe alinea beschrijft een volgend deelonderwerp. Als lezer leef ik mee, beleef ik mee, en Corine krijgt mij steeds mee in haar betoog, zonder bevoogdend of oordelend te zijn.
Het is werkelijk een genot om haar stukjes tot je te nemen. Het water loopt niet zelden in je mond want ze betrekt ook zintuiglijke indrukken in haar stukjes. Corine neemt de tijd om je de bak-wereld binnen te trekken.
Hartelijk dank voor je stimulerende feedback