De vernieuwingsdrang in de voedselindustrie is gek makend. Elke dag komen er weer nieuwe of verbeterde producten in de winkel. Heb je net die heerlijke paté voor op je brood gevonden, veranderen ze de receptuur. Die was al prima. Beste mensen, een verandering is niet automatisch een verbetering.
Een voedselproducent wil net als de winkelier, het klanten zo goed mogelijk naar de zin maken. Daarbij lijken ze aan te nemen dat een mens altijd houdt van verandering. Af en toe iets nieuws proberen is leuk en hopelijk ook lekker. Maar wat goed is is goed en moet zo blijven. Een recent voorbeeld zijn de mini rozijnenbollen van Albert Heijn. Prima product. Lekker van smaak, goed houdbaar. Meer mensen vonden dat, want er lag altijd een flinke voorraad in het schap. Van de een op de ander dag zijn ze verdwenen. Vervangen door hun nieuwe broertjes, die volgens de kreet op de zak ‘extra lang lekker zijn’.
Had ik daar behoefte aan? De bewaartermijn was in mijn ogen prima. Om ze langer vers te houden en te verbeteren is er wat geschoven met de ingrediënten en de E-nummers en is er boterolie toegevoegd voor de smaak. Ze zijn er echter niet gezonder op geworden. De bolletjes bevatten twintig procent meer toegevoegde suikers en vijf procent meer zout. Maar wat het ergste is, ze zijn niet lekker. Ze hebben letterlijk een nare bijsmaak gekregen.
Nu is het tegenwoordig in de winkelbranche ook al mode om van alles een beleving te maken. Ik ben bang dat daar die ongebreidelde vernieuwingsdrang mede door gevoed wordt. Maar een winkel is geen Efteling en zeker de dagelijkse boodschappen doen is minstens voor tachtig procent een routineklus. Je wilt je vertrouwde producten gemakkelijk kunnen pakken en je boodschappen snel kunnen afrekenen. Dat is belangrijk. Ik probeer echt wel eens wat nieuws. Producten zoals koffie, boter en melk, om maar wat te noemen, doe ik toch echt vrij gedachteloos in mijn karretje. Oh ja, die melk die was laatst ook al weer vernieuwd en verbeterd, zag ik bij thuiskomst.
Mag het wat minder.
Photo by Allef Vinicius on Unsplash