
Je bent op zoek naar de liefde van je leven, onder het toezien van één miljoen tv-kijkers. Alles wat je voelt, denkt of zegt komt uitvergroot in beeld. Is dit de ultieme wanhoopsdaad of gewoon simpelweg hengelen naar aandacht? Wat het ook is, Nederland smult ervan. Gegadigden zijn er genoeg. Vijfendertighonderd hunkerende mannen en vrouwen hadden zich dit jaar ingeschreven voor het datingprogramma Married at first sight. Een programma met voor de deelnemers een hoog afbraakrisico, maar de aspirant kandidaten kunnen dat heel goed weten, want het is alweer het vijfde seizoen. Ze hopen dat op gebied van de liefde voor hen het tij eindelijk keert. Het is hopen tegen beter weten in, want slechts tien procent van alle gekoppelde paren is nog bij elkaar.
Door je kandidaat te stellen geef je aan dat je zelf geen kans meer ziet een potentiele geliefde tegen te komen. Nog nooit zijn de mogelijkheden tot sociaal contact zo groot en divers geweest als op dit moment, echter het schijnt velen niet te lukken een nieuwe partner te vinden. Ze geven de regie liever totaal uit handen en laten zich koppelen aan een partner die door wetenschappers uit de vakgebieden relatietherapie, psychologie en seksuologie, uitgekozen is. En dan niet eerst voorzichtig kennis maken bij een kopje thee of desnoods een stevige borrel, nee er gaat direct getrouwd worden. Dit is natuurlijk een verplichting, het stond gewoon in het contract dat je getekend hebt, maar het blijft toch fantastisch om te zien dat het bijna iedereen lukt hierbij stralend te glimlachen.
Wie echt genieten zijn natuurlijk de kijkers. Veilig in je eigen omgeving kun je alles zonder gêne aanschouwen en van commentaar voorzien. Van het uitkiezen van de jurk of het pak, het schrijven van lieve briefjes aan de hen nog totaal onbekende nieuwe partner. Of verwondert kijken naar de vaders en moeders van het aanstaande paar die dol enthousiast zijn, of zich er ten arren moede bij neerleggen: als je kind het zo wil… De kijker ziet beide partijen worstelen met de weg naar die oh zo belangrijke eerste ontmoeting en je hebt al een heel scenario in je hoofd over hoe je denkt dat het zal gaan. Maar wat je ziet is een geconstrueerde versie van wat er zich afspeelde. In de montage sneuvelt er heel wat materiaal en wordt er creatief geknipt en geplakt met allerhande scenes. De kandidaat is een versie van de kandidaat zoals de regisseur het graag ziet en sommigen zullen zichzelf met moeite hierin herkennen.
Tot dit moment is alles nog strak georganiseerd en volgt een vast patroon. Maar de pasgetrouwde koppels gaan de volgende dag op huwelijksreis. Wat er dan gebeurt is het beste te omschrijven als het ontstaan van een relatie in een snelkookpan. Vierentwintig uur per dag samenleven met een totale vreemde is voor de meeste mensen niet te doen. Op het ontstaan van ergernissen en ruzies kun je natuurlijk wachten,. Dit alles vastgelegd door de immer aanwezige camera. Ondanks het wetenschappelijke uitzoekwerk, moet dit natuurlijk slecht aflopen. En dat doet het ook. Grote winnaars in dit alles zijn de productiemaatschappij en de televisiezender, het publiek heeft een aantal leuke avonden. Blijft de vraag, wat doen de kandidaten zichzelf aan? We hebben al een aantal keren kunnen zien sommige van hen er een forse psychologische dreun aan overgehouden. Er zijn er zelfs die niet meer naar de studio komen om met de presentator terug te kijken op hun ervaringen. En toch, duizenden mensen strijden voor een plek in dit programma.
Een aantal van hen zal oprecht geloven dat het in zijn of haar geval wel zal lukken. Ras optimisten heb je overal. Een deel laat zich gek maken door familie of vrienden, die hen zelfs soms stiekem opgeven. Deze mensen hebben het idee dat ze er niet onderuit kunnen en maken er het beste van. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat de meerderheid op zoek is naar de beruchte ‘fifteen minutes of fame’. Waarbij de verdere consequenties het liefst niet onder ogen worden gezien. Maar na de opname moeten ze weer terug naar huis en naar hun werk. En dan?
Eén ding is zeker, we zijn voorlopig niet klaar met dit televisiefenomeen. Bij een miljoen kijkers per aflevering en een enorm aanbod aan potentiele kandidaten durf ik met een gerust hart te voorspellen dat er alweer een nieuw seizoen van Married at first sight op stapel staat. Daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig.
Photo by Scott Webb on Unsplash