
Het populaire tv-programma Heel Holland Bakt heeft Nederland enthousiast gemaakt om zelf aan het bakken te slaan. Eclairs, croquembouche of swiss rolls, het lijkt binnen ieders mogelijkheden te liggen. Maar dat valt tegen. Bakken is een ambacht dat je alleen met vallen en opstaan kunt leren. Handige fabrikanten spelen daar al op in en verkopen bakmixen waar alleen wat water bij moet, even roeren en dan kan het baksel de oven in. Zo kunnen we het allemaal. Er zijn echter altijd mensen die meer willen. Bijvoorbeeld een spektakelstuk maken zoals de kandidaten in het tv-programma laten zien. Een imposante taart als pronkstuk op tafel. Maar ja, iedereen is zo druk. HEMA verkoopt cakes, Maar toen kwamen ze bij HEMA op nog beter een idee.
Een cake maken die opgebouwd is uit verschillende lagen is best moeilijk en dan heb ik het niet eens over een bouwwerk dat bestaat uit drie exemplaren op elkaar. Voor veel mensen is de inspanning om het te leren te groot, of de tijd te kort, maar ze willen wel zo’n taart. Bij Hema zag men de oplossing. Een serie kant-en-klare cakes die onderling bij elkaar passen en stapelbaar zijn. Door te kiezen uit de losse onderdelen bepaal je zelf het eindresultaat. Mensen kunnen op deze manier met minimale moeite een groots resultaat creëren. En omdat het koopmansbloed nog steeds door de aderen stroomt levert de winkelketen de ideeën erbij hoe je de taart zo uitbundig mogelijk kunt versieren. Uiteraard met allemaal lekkers uit eigen assortiment. Heel simpel, alles in je mandje en naar de kassa.
Om het nog hipper te maken haakte men voor dit nieuwe concept aan bij een rage die overgewaaid is uit Amerika en Engeland en biedt men voor dit doe-het-zelfpakket de dripcake aan. Deze ontleent haar naam aan het kleurige glazuur op de bovenkant dat er in straaltjes aan de zijkant van afloopt, zoals gemorste verf uit een verfblik. Er kwam een assortiment van drie formaten cake, elk opgebouwd uit drie lagen met ertussen een laagje botercrème. Je kunt kiezen voor de smaak chocolade discodip of voor red velvet. Zelf alleen even op elkaar zetten en versieren maar. Macarons, koekjes, chocolade, vlaggetjes, alles mag er op. Hoe uitbundiger hoe beter. En dan natuurlijk de foto’s delen op Instagram en Pinterest.
Dit concept kan natuurlijk eindeloos worden uitgebouwd, zoals ook bij de populaire tompoucen gebeurt. Daar worden er niet alleen elk jaar ruim elf miljoen van verkocht. Hema verkoopt ook tassen met een tompouce erop, usb-sticks, opblaasbare exemplaren voor in het zwembad, tissuedozen en pakjes zakdoeken. En dan zal ik ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn. Je kunt er op wachten, want als ze ergens goed in zijn bij dit bedrijf dan is het krachtig neerzetten van een eigen product. Niet alleen verkoopt HEMA cakes, op deze manier spelen ze met de dripcake handig in op een gat in de markt. Voor wie mee wil doen met de thuisbaktrend en veel resultaat wil met weinig moeite is bij Hema de perfecte oplossing te koop. Nu maar hopen dat op het volgende feestje plotseling niet dezelfde bont versierde ‘eigen gemaakte taart’ op tafel staat.
Photo by Monika Grabkowska on Unsplash