Pippi Langkous, Jip en Janneke, wie is er niet mee opgegroeid? Ook de kinderen van nu beleven er veel plezier aan. De drie figuren begonnen in een kinderboek, maar zijn langzamerhand uitgegroeid tot ware iconen. Al jaren lang leven ze gemoedelijk naast elkaar, maar nu moet het zwart ingekleurde tweetal een stapje terug doen. Dit jaar is het jaar van Pippi, want die is jarig. Pippi blijft natuurlijk voor altijd negen, maar ze is inmiddels ook een merk en dan maken grote mensen grootse plannen voor je.
De uitgeverij in Nederland doet ook een duit in het zakje en brengt dit jaar een boek met een nieuw avontuur uit, naar aanleiding van een recent ontdekt manuscript: Pippi en de dansende kerstboom. En om het feestelijkheden nog meer luister bij te zetten is er een nieuw logo. Het is veelzeggend dat dit alleen bestaat uit en afbeelding van haar oranje haren. Alleen die kleur en die omhoogstaande vlechtjes zorgen meteen al voor herkenning. Pippi staat altijd haar mannetje en is een eigengereid meisje. Ze staat voor stoer en sterk. Ze kan niet voor niets haar eigen paard optillen. Maar ze staat ook voor een positieve blik op het leven met haar motto het mooiste wat je kunt worden is jezelf.
Vijfenzeventig jaar geleden is Pippi bedacht door Astrid Lindgren en vanuit Zweden reist ze de wereld over. Haar avonturen zijn vertaald in negenveertig talen, Pippi is echter al lang veel méér dan een meisje uit een serie boeken. De verhalen zijn verfilmd, er is een tv-serie, je hebt Pippi-poppen, verkleedkleren, tassen, servies, een compleet pretpark, de lijst is eindeloos.
De kracht van Pippi wordt zelfs ingezet voor serieuze zaken.
Zo is de hulporganisatie Save the Children in samenwerking met de Astrid Lindgren foundation, in dit jubileumjaar een campagne gestart met als naam ‘Pippi of today’. In haar eigen boek komt Pippi na veel omzwervingen terecht in een nieuw land, vindt er een huis en maakt nieuwe vrienden. Op dit moment zijn er ook heel veel kinderen onderweg. Niet uit avontuur, maar op de vlucht voor oorlog en geweld. Hun aantal wordt geschat op meer dan 30 miljoen. Save the Children wil hen helpen om op te groeien tot gelukkige mensen, ondanks alles wat ze meegemaakt hebben,
Bijzonder aan deze campagne is dat de kinderen zelf hun eigen verhaal vertellen. Hieruit blijkt niet alleen hoe ellendig hun situatie soms is, maar zie je ook hoe ongelofelijk veerkrachtig kinderen kunnen zijn. Op deze manier ontstaat het beeld van de Pippi’s van vandaag. Zij zijn ook sterk en krachtig en verdienen onze hulp.
Helaas maakt de bedenkster het niet meer mee, het moet toch een geweldig gevoel zijn dat wat je vijfenzeventig jaar geleden bedacht hebt, vandaag nog springlevend is. Pippi is een karakter dat onverdroten door blijft gaan. Ze zegt niet voor niets ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.
Daar proost ik op.
Photo by sheri silver on Unsplash