Recepten met avocado, foto’s van avocado, restaurants waar elk gerecht bestaat uit avocado, de avocado was de laatste jaren overal. Wat maakt deze vrucht nu zo geschikt voor een hype? Vanuit de branche deed men uiteraard al lang zijn best. Mexico, het land waar het product oorspronkelijk vandaan komt, richtte zijn pijlen op export naar de Verenigde Staten. Mede door de grote groepen Mexicaanse immigranten groeide de omzet gestaag.
Het Zuid-Afrikaanse samenwerkingsverband van avocadotelers probeerde in Engeland voet aan de grond te krijgen. Al in 1995 namen zij het Londense PR bedrijf Richmond & Towers in de arm om hun product aan de man te brengen Er werden reisjes georganiseerd waar journalisten, koks, gezondheid- en lifestyle influencers zelf ter plekke konden ervaren wat een fijn product het is. Daarnaast probeerden men via promotiemateriaal en recepten het publiek in de supermarkten enthousiast te krijgen. Nu kun je alles wel mooi bedenken en uitvoeren maar voor een echte hype is er ook altijd een beetje geluk nodig. En die kwam vanuit onverwachte hoek.
Op de eerste plaats rukten de superfoods, zoals gojibessen, chiazaad en quinoa op. Eerst alleen voor sporters en gezondheidsgoeroes, maar al snel vonden ze hun weg naar een groter publiek. Avocado’s passen in deze trend. Ze zijn een bron van onverzadigd vet, vezels en kalium wat goed is voor je bloed en zorgt voor sterke botten. Hierdoor haakte de vrucht gemakkelijk aan bij de superfood broertjes en zusjes. De groei ging snel, aten we in 2008 in Nederland nog tien miljoen kilo per jaar, in 2016 was het al gestegen naar negenendertig miljoen.
Misschien is de opkomst van social media en met name Instagram nog wel bepalender geweest. De avocado bleek zeer fotogeniek en je kon er van alles mee: pletten tot avocadospread, vermorzelen tot een smoothie of gewoon sjiek en stijlvol uitlepelen. Zijn groene kleur spat van het beeld af en vormt een mooi contrast met andere voedingsmiddelen. Er zijn dan ook talloze hashtags om in de massa zichtbaar te zijn, van #avocadolover tot #avocadoburger en #avocadocream. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat.
Als iets een hype wordt dan willen we er zo veel mogelijk van hebben. Dus werd de productie opgeschroefd en kwamen er nog meer plantages. Hype of geen hype, het blijft ook gewoon een natuurproduct. Ze gedijen in warme streken maar hebben wel regen nodig. In 2017 ging het mis. Mexico inmiddels de grootse exporteur van avocado’s ter wereld, kreeg te maken met een periode van droogte waardoor de oogst dramatisch slecht was. Als gevolg hiervan werd de prijs drie keer zo hoog. Vervelend voor de Westerse consumenten, maar extra wrang voor de Mexicaanse bevolking, die hierdoor de eigen vruchten niet meer konden betalen.
Foodwatchers voorspellen dat pompoen en zoete aardappel de avocado van de troon zal stoten. De zoekopdracht ‘avocado on toast‘ op Google levert echter nog altijd 137 miljoen hits op. Dus waarschijnlijk zijn we er nog lang niet van af. Dat is voor de Nederlandse economie ook fijn, want het blijkt voor ons een belangrijk exportproduct te zijn. Een flink deel van de Mexicaanse avocado’s hebben als bestemming de Rotterdamse haven. Vier van de vijf vruchten worden vervolgens weer verder vervoerd naar anderen Europese bestemmingen. Zo blijkt een hype tegelijkertijd een fijn verdienmodel.
Photo by Anna Pelzer on Unsplash